Oksjon 2023

1. Urmo Teekivi

Ravikindatus
2023. Installatsioon. 40 × 20 × 15
Alghind: 1

Kunstnik on kujutanud keskmist sõrme, mille külge on riputatud poksikindad. Teos vihjab Eesti Kunstnike Liidu kampaaniale „Ravikindlustus kõigile“, mis toob fookusesse vabakutseliste loovisikute ravikindlustuse teema. Kindlasti selle oksjoni teostest kõige enam igapäevaseks kasutamiseks sobiv taies. Osales äsjasel Kunstimaja näitusel “Metalli meistrid”.

Urmo Teekivi (s 1976) on Göteborgi Ülikooli metallikunsti magistriõppekava üliõpilane, kes on varem lõpetanud Kõrgema Kunstikool Pallas skulptuuriosakonna (2021). Tal on pühendunud ja omanäoline lähenemine visuaalkunstidele, mida on oluliselt mõjutanud tema aastatepikkune kokkupuude kunstinäituste ülesseadmistel ja ettevalmistamistel. Teda on tunnustatud nii Wiiralti (2021) kui Pallase valdkondliku (2020) stipendiumiga.

2. Vahram Muradyan 

Balance No. 2
2023. Monotüüpia paberil. 76 × 57
Alghind: 1

Peamiselt illustraatori ja disainerina tegutseva Muradyani teosed on sageli sellised, mis sunnivad vaatajat kujutatu üle täpsemalt järgi mõtlema. Tõlgendusi võiks sellele minimalistlikule lehele külge kleepida mitmeid ja igaüks saab ka enda fantaasiat rakendada. Iga “mumm” on ükshaaval käsitsi tehtud.

Vahram Muradyan (s 1983) on Armeeniast pärit Tartus elav illustraator ja graafik. Ta on teinud illustratsioone nii paljudele juhtivatele väljaannetele maailmas (Financial Times, The New York Times, The Washington Post, Wired) kui ka Eesti kultuuriajakirjandusele (Sirp, Müürileht). Tartu Kaubamaja katusel asub Muradyani ja Sveta Bogomolova hiiglaslik maaling „Linnamets”, mis on nähtav ainult õhust.

3. Stanislav Antipov

Laevade pesu
2018. Akrüül lõuendil. 120 × 120
Alghind: 1

Antipov on tuntud oma klassikaliste realistlikus stiilis maalide poolest, kus ta kujutab igapäevaelu stseene. Ka selles teoses näeme argist stseeni, kus kolm laeva pesu ootavad. Ühega on juba algust tehtud. Iga endast lugupidava merekaru elutoa või paadikuuri seinale sobib see teos kohe kindlasti.

Stanislav Antipov (s 1976) on Udmurdimaal sündinud kunstnik, kes on hariduse omandanud nii sünnimaal kui Tallinnas. Näitustel on ta osalenud alates 1996. aastast ning ta maalid on realistlikud ja peamiselt soojades toonides.

4. Liisi Toom

Ja päike tõuseb taas
2022. Akrüül ja segatehnika paberil. 22 × 22
Alghind: 66

Väga minimalistlike vahenditega loodud abstraktne teos, milles hoolimata väiksusest sisaldub väga suur annus positiivset ja helget energiat. See mõjub ka kõige sombusema ilmaga kui päevale langev soe päikeselaik. Teos osales viimasel Tartu kunsti aastanäitusel.

Liisi Toom (s 1982) on õppinud Tartu Ülikoolis kommunikatsiooni ja psühholoogiat ning töötab psühholoogia valdkonna coachi ja lektorina. Kunsti juurde jõudis 2019. aastal ning on praeguseks edukalt osalenud mitmetel oksjonitel.

5. Brita Maripuu

Paralleel CC
2022. Süsi lõuendil. 120 × 150
Alghind: 100

Mustvalge söejoonistus jätab võimaluse, et tegu on värvituna kujutatud makroskoopilise suurendusega meie reaalsusest. Samas võib see pärineda ka lõputust metaversumist. Kunstnik ise seletab pealkirja pidevalt paralleelselt eksisteerivate võimalikkuste kaudu ­ ehk siis olevik on meil olemas, kuid tulevikke on lõputult palju. Ka seda teost saab vaadelda lõputute nurkade alt.

Brita Maripuu (s 1992) on lõpetanud Kõrgema Kunstikooli Pallas maali ja restaureerimise eriala 2021. aastal. Teemadena käsitleb Maripuu reaalse maailma ja inimese sentimentaalsete mälupiltide vahelist teekonda, milles sisalduvad tahtlikult esile kutsutud ja tahtmatult tekkivad mälestused.

6. Talia

It’s Just a Salad for You, but for Me It’s Harmony
2022. Akrüül lõuendil. 65 × 80
Alghind: 111

Erinevad värvilised elemendi sellel lõuendil meenutavad bioloogiaõpikust tuntud illustratsiooni raku ehitusest. Pähe tulevad sõnad “kloroplast”, “mitokonder” ja “tsütoplasma”. Meist paljude jaoks on need terminid justkui sõnasalat, mis aga reaalses maailmas on kogu eksistentsi harmooniliseks aluseks.

Talia (s 1989) on Pallase Kõrgema Kunstikooli maaliosakonna lõpetanud kunstnik. Tal on praeguseks toimunud mitmeid isiku- ja ühisnäituseid, millel tal on maalide kõrval näidanud ka installatsioone, ning on osalenud edukalt erinevatel oksjonitel.

7. Toomas Kuusing

Vaimsuse külv taevast
2022. Linoollõige. 45 × 55
Alghind: 120

Sürrealistlike sugemetega teos, kus põllutäis mehi on püüdmas taevast allapuistuvat vaimsust. Need, kes sellest juba küllastunud, on kerkinud kõrgemale ning jagavad oma ilmutust, et ka teised võiksid sellest osa saada. Niimoodi üks utoopia peakski toimuma. Leht on tõmmisenumbriga 37/100.

Toomas Kuusing (s 1976) on õppinud Pärnus Academia Gratas ja Eesti Kunstiakadeemias. Tema vahest suurimaks mõjutajaks on olnud esmakordne kokkupuude Peeter Alliku graafiliste lehtedega, mille järel ta otsustas ka ise kätt proovida. Nüüdseks on ta nii tõeline linoollõike meister kui ka tunnustatud maalija. Tema teosed on täis läbi kõverpeegli nähtud elu ning fellinilikult absurdseid situatsioone.

8. Martiini

Hommik
2015. Õli lõuendil. 52 × 61,5
Alghind: 176

Vahest seekordse oksjoni kõige üllatuslikum teos. Seda nähes on esimeseks küsimuseks: “Kas see on tõesti Martiini?” Jah, nii see on! Seejärel aga tajume kohe mõnusat värvilaikude mängu, kus näilisest kaosest koorub välja mingi sõnulseletamatu nauding. 

Martiini (s 1972) on Kõrgemas Kunstikoolis Pallas õppinud maali ja maalingute restaureerimist, varem ka skulptuuri. Lisaks on ta tegev audiovisuaal- ja helikunsti vallas. Alates 1990ndate lõpust on Martiini aktiivselt osalenud Tartu eksperimentaalkunsti skeenel.

9. Lauri Kulpsoo

Kuhu sa tormad?
2021. Foto paberil. 53 × 80
Alghind: 250

Vana jalatsipood Riia tänaval on juba aastaid tervitanud möödujaid erinevaid nukke täis vaateakendega. Ühtpidi on tegu väga soojade lapsepõlvemeenutustega (ka toonid on ju soojad), kuid teisalt on selles ainiti jälgivas pildis midagi kõhedusttekitavat.

Lauri Kulpsoo (s 1978) on vabakutseline fotograaf. Varem on ta töötanud fotograafina „Postimehes“ ja ajakirjas „Pere ja Kodu“ ning teinud kaastööd teistele nii Eesti kui ka Soome meediaväljaannetele.

10. Mina Täna

Iseenda parim sõber
2022. Spreivärv ja stencil lõuendil. 90 × 60
Alghind: 250

Tokyo Harajuku linnaosast pärit kaksikuid on MinaJaLydia teosena Tartu, Tallinna ja Pärnu tänavate erinevates kohtades nähtud juba aastast 2014. Värvilist ja lihtsat neljatähelist sõnumit edastav kunstnik Täna on sellest loonud enda versiooni, mis on esmakordselt leidnud tee ka lõuendile.

Mina Täna on kahe Tartu tänavatelt tuttava autori ühisnimetaja. Ühe nimi on vaikselt hakanud uute värvikihtide alla jääma, teise sõnum on jõuliselt linnaruumi vallutamas.

11. Ove Maidla

Tardunud maastik
2022. Fotogravüür paberil. 26 × 40
Alghind: 250

Kaunis kaamerasilma kinni jäänud maastik, mis on Maidlale omaselt paberile kantud igiammuse trükitehnikaga. Soojad halltoonid suudavad edasi anda looduse lopsakust ning veesilma peegeldus lisab kogu pildile teatava topeltsügavuse. Tegu on autori eksemplariga.

Ove Maidla (s 1959) on fotograaf ja muusik, kes tegutseb fotograafia ja graafika piirimail. Peamiselt kasutab broomõli ja fotogravüüri tehnikaid, kuid viimasel ajal flirdib üha enam suureformaadilise linoollõikega.

12. Von Bomb

Kalewipoeg
2023. Stencil lõuendil. 100 × 100
Alghind: 300

Banksy meets Raud. Ikoonilise Banksy teose „Flower Thrower” eestipärane versioon, millel kivi on asendatud hoopis rahumeelsema esemega. Igaüks saab ise ette kujutada, kuhu, kui kaugele ja millisel eesmärgil rahvuskangelane lillebuketi lennutab.

Von Bomb (s 1981) on stencil-tehnikat kasutav tänavakunstnik, kes on muuhulgas õppinud Tartu Ülikoolis filosoofiat ja kultuuriteadusi. Tema 2015. aastal loodud teos „Ülemiste tüdruk” oma 1780 ruutmeetriga on Baltimaade suurim seinamaal.

13. Kairo

Toidupoe tulp
2021. Akrüül torgetega lõuendil. 40 × 40
Alghind: 300

Külma kevadtuule käes värelev tulbiõis emale kuulub Fontanast inspireeritud nägude sarja ja esindab spatsialistlikku naivismi. Kairo näod on meile kõigile tuntud Tartu tänavatelt ja elektrikappidelt, kuid üha enam ka lõuenditelt. Maali tagumist külge katab must kangas.

Kairo (s 1986) on iseõppija, kes peab oma kunstnikutee alguseks 2009. aastat. Paralleelselt lõuendile maalimisega on ta tegutsenud ka tänavatel. Kunstnikuna kasutab ta enese kohta meelsasti terminit naivist, kirjeldamaks loomingu värvikirevust, detailirohkust ja teatavat ükskõiksust anatoomia, ruumi ja muu sellise realistliku kujutamise suhtes. Alates 2018. aastast Tartu Kunstnike Liidu liige.

14. Kalli Kalde

Katkine klaas IV
2021. Litograafia paberil. 45 × 65
Alghind: 300

Liigagi tuttav olukord tänapäeval, aga mis see on, mis kildudeks purunes? Kas suhted või süda või kaitseklaas minu ja elu vahel? Leht on tõmmisenumbriga 4/15.

Kalli Kalde (s 1967) on õppinud Tartu Kunstikoolis ja Tallinna Pedagoogilises Instituudis. On õpetanud nii Tartu Kunstikoolis kui Tartu Kõrgemas Kunstikoolis. Graafika kõrval tegeleb aktiivselt ka maaliga ning on illustreerinud erinevaid raamatuid. Äsja lõppes Kunstimajas tema kureeritud näitus “Salaaed”.

15. Lauri Trolla

TÜ.Ra
2021. Foto paberil. 69 × 115
Alghind: 340

Mängulise pealkirja taha peitub ootamatult üllatava ja intrigeeriva vaatenurga alt droonifoto Tartu Ülikooli Raamatukogust. Kuigi tegu on pelgalt arhitektuurifotoga, on see justkui ka hoone portree: emotikonilikul näol on justkui muigvel suu ja silmad lund täis tuisanud. Teose tiraažinumber on 2/12 ning see on trükitud kvaliteetsele happevabale paberile.

Lauri Trolla (s 1985) õpib Kõrgemas Kunstikoolis Pallas fotograafiat.

16. Martti Ruus

Peipsi läänekallas
2022. Õli lõuendiga kaetud papil. 60 × 80
Alghind: 350

Praeguseks võiks öelda, et Ruusil on selgelt äratuntav spaatlimaali käekiri, kus üksikutest vitraažilikest värvikildudest moodustavad erinevad Eesti maastikud. Kuigi ta tegeleb ka abstraktsema loominguga, on just erinevaid veekogusid kujutavad maalid saanud temale iseloomulikuks lähenemiseks.

Martti Ruus (s 1968) on õppinud Eesti Kunstiakadeemias arhitektuuri ja sisekujundust. Maalikunstiga hakkas ta lähemalt tegelema 2011. aastal Konrad Mägi Ateljees. Ta loomingus on domineerinud maastikud, kuid need on liikunud üha enam abstraktsiooni suunas. Lisaks kunstitegevusele organiseerib Ruus erinevaid näituseid.

17. Enn Põldroos

Tuuleratas. Variant II
2022. Digimaaling lõuendil. 87 × 82
Alghind: 390

Viimase kümnendi jooksul on Põldroosi peamiseks väljundiks saanud digitaalsed kollaažid, milles ta kasutab oma varasemast loomingust pärit elemente. Tegu on auväärsesse ikka jõudnud looja tagasivaatega pikale karjäärile ning katsega uuesti läbi mõtestada juba käidud rajad ja tehtud valikud.

Enn Põldroos (s 1933) lõpetas 1958. aastal Eesti Riikliku Kunstiinstituudi ning teda on alates sellest ajast peetud järjepidevalt üheks Eesti esimaalijaks. Kuigi tema stiil on aastate jooksul kõvasti muutunud, on selles alati säilinud põldroosilikud, äratuntavad elemendid. Olles täitnud muuhulgas õppejõu, Eesti Kunstnike Liidu esimehe ning poliitiku rolle, on teda maalikunstniku karjääri jooksul pärjatud kõigi olulisemate preemiatega.

18. Liisi Eelmaa

Kaks kuud
2023. Akrüül vineeril. 57 × 97
Alghind: 400

Selle oksjoni kõige eriskummalise kujuga teos! Pelgalt voolav piirjoon hakkab iga ruumi elavdama, kuid samas mõjub maalil sinakates toonides kujutatud igavikuline tühjus kindlasti rahustavalt. Unenäoline “maastik” mõjub nii maalimislaadilt kui sellesse kätketud unenäolisuselt dalilikult sürreaalsena.

Liisi Eelmaa (s 1982) on eesti teatrikunstnik. Ta on omandanud bakalaureusekraadi Eesti Kunstiakadeemias stsenograafia erialal 2004. aastal ja magistrikraadi EKA vabade kunstide teaduskonnas 2017. aastal. Näitustel esineb alates 2003. aastast ja alates 2005. aastast on ta töötanud vabakutselise kunstnikuna teatrite juures. 

19. Eva Elise Oll

Homoseksuaalne metafüüsik
2021. Segatehnika lõuendil. 70 × 50
Alghind: 420

Olli kubistlik ja geometriseeriv, selgelt 20. sajandi alguse stiilidele viitav käekiri on praeguseks igati äratuntav ja ollilik. Kuigi teose pealkiri viitab kujutatud tegelase seksuaalsele sättumusele, võime siit pigem siiski otsida metafüüsilisi küsimusi, sest alateadvus ja psühhoanalüüs on kunstniku jaoks keskseteks teemadeks.

Eva Elise Oll (s 1988) on õppinud Tartu Kõrgemas Kunstikoolis maali ja Tartu Ülikoolis kunstiajalugu. Tema tihedalt täismaalitud lõuendid sisaldavad tihti moonutatud perspektiivi ja modernistlikke elemente. Sageli lisab ta maalidele kollaažielementi.

20. Krista Sokolova

Lendas ära
2022. Akrüül lõuendiga kaetud papil. 61,5 × 77,5
Alghind: 430

Eesti kunsti jaoks on muna üks märgilisemaid kujundeid ning seda eriti vahetult enne sürrealismi sajandat aastapäeva. Sellel maalil on neid kaks: üks mõraga valge ja teine kildudeks purunenud punakaspruun. Tervest kompositsioonist võib välja lugeda mütoloogilisi alatoone, mille puhul muna ning elu sellest pärinemine on ju terves maailmas olnud keskseteks teemadeks.

Krista Sokolova (s 1980) on õppinud maali nii Tartu Kõrgemas Kunstikoolis kui Eesti Kunstiakadeemias.

21. Külli Trummal

Talihari
2022. Õli, lõuend. 60 × 70
Alghind: 500

Talve põhitoonides abstraktsel maalil saab olla sama palju pealkirju, kui on joonte ja kujundite variante pildis. Seda saab lõputult vaadata ja leiutada lõpmatult. Kuigi toonid on esmapilgul külmad, peitub teose südames mingi sõnulseletamatu soojus. Justkui läbi jäätunud aknaruudu paistev kutsuvalt pragisev kamin.

Külli Trummal (s 1954) on Tartu Ülikooli filoloogiaõpingute kõrvalt õppinud Kaljo Põllu ja Andrus Kasemaa käe all Kunstikabinetis. Aastatel 2004–2012 õppinud Heldur Viirese juhendamisel Konrad Mägi Ateljees. Praeguseks kuulub Konrad Mägi Ateljee Seltsi juhatusse.

22. Sarah Epping

Jõgi
2022. Akvarell, ofort ja kollaaž paberil. 100 × 70
Alghind: 500

Epping on karjääri jooksul omandanud väga kõrgetasemelised graafikuoskused, mis sellel suuremõõtmelisel lehel lausa säravad. Oma teostes põimib ta loodusliku visuaali ökoloogilise mõtlemisega, mis on jälgitav ka teosele lisatud tekstides. Teised selle seeria lehed on muuhulgas Wrocławi Kaasaegse Kunsti Muuseumis.

Sarah Epping (s 1990) on juba pikalt Eestis elav Briti-Ameerika graafik, kes on õppinud Nebraska Ülikoolis (BA) ning Wrocławi Kunstiakadeemias (MA ja PhD). Tema töödes kohtuvad looduslikud motiivid geomeetriliste kujundite ning huvitavate tehniliste lahendustega. Mais toimub tema isikunäitus Tartu Kunstimajas.

23. Eero Alev

Saabumine
2023. Õli lõuendil. 54 × 60
Alghind: 550

Väike tüdruk seismas paadisillal, millel puudub side maaga. Kuidas ta sinna sai ja kuidas tagasi kaldale pääseb? Huvitava kadreeringuga maal on segu läbitöötatud pindadest ja visandlikest vormidest, millel realistlik tõsielu seguneb fantaasiaga.

Eero Alev (s 1983) on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia maalieriala (BA ja MA). Hetkel on ta samas koolis joonistamise õppejõud. Omades tugevat põhja traditsioonilistes kujutamise meetodites, läbib tema käekirja realistlik motiiv ja ainestik, mis on harilikult keeratud kunstnikule omasesse äraspidisesse võtmesse.

24. Martin Urb

Must lind
2023. Õli lõuendil. 70 × 50
Alghind: 570

Hüperrealistlik maal mustast linnust mustas öös. Võiks arvata, et lind on lummatud täiskuust, mida ta üksisilmi vaatab ning mis tema sulestiku selles pilkases pimeduses hõbelema paneb. Kui see must ja süngelind sind magamistoa seinalt põrnitseb, võid olla kindel, et uinudes kostab kõrvu kraaksatus “Ei iialgi!”

Martin Urb (s 1981) on õppinud Tartu Kõrgema Kunstikooli maalingute osakonnas ning Tartu Ülikooli maaliosakonnas. Kunstnik on tihedalt seotud mootorite maailmaga ning tema hüperrealistlik käekiri otsib üllatavaid vaatenurki igapäevastele detailidele.

25. Kai Kaljo

Nõukogude Liidus
2022. Akrüül ja õli lõuendil. 35 × 35
Alghind: 600

Kunstnik on maalil kujutanud Niguliste kiriku põlemist kui mälestust varjatud sõjast. Seda õõvastavat motiivi leiab Eesti kunstiloos ka mõnede teiste autorite loomingus. Sellel maalil on tuli juba kustunud ja tornikiiver langenud, kuid tumedad varjud kiriku ümber on alles ning ei kao kuhugi.

Kai Kaljo (s 1959) on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia maali eriala (1990). Tema teosed kuuluvad muuhulgas Moderna Museeti, Eesti Kunstimuuseumi ja Sprengel Museumi kogudesse. Ta on võitnud Kristjan Raua preemia (2006), Eesti Kultuurkapitali aastapreemia (2000) ja Sorose Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse aastanäituste preemiad (1994, 1998).

26. Maris Paal

Pehme nagu vaha
2022. Akrüül lõuendil. 100 × 120
Algihind: 600

Paali teostes on figuurid alati seotud abstraktse keskkonnaga, kuid siinse teose puhul on kujutatu nii stililiselt kui värvide poolest saanud veelgi selgemalt ülejäänud kompositsiooni osaks. Pealkirjale sobilikult on pildil olev tüdruk pea koreograafilises poosis, mis ühtpidi on välisele avatud ja teisalt teda maailma eest kaitsev. Teos oli eksponeeritud kunstniku äsjasel isikunäitusel Jakobi galeriis.

Maris Paal (s 1994) on lõpetanud Kõrgema Kunstikooli Pallas maaliosakonna ning õpib praegu Eesti Kunstiakadeemias. 2020. a võitis ta esimese Hotell Pallase maalikunsti stipendiumi ning tal toimus isikunäitus Tartu Kunstimajas.

27. Edgar Juhkov

Tooli peal
2022. Õli lõuendil. 60 × 60
Alghind: 600

Näiliselt täiesti juhuslik natüürmort. Kell on seitse, arvatavasti hommikul, ees on ootamas uus päev. Toolil on lisaks kulunud nahast rihmaga käekellale, päikeseprillidele ja rohelisele nokatsile kaks kollaka vedelikuga täidetud pudelit, milles eeldatavasti on maalijale vajalikud ained. Tool on juhuslik, esemed on juhuslikud ja ruum on suvaline, aga selles maalis on midagi ääretult cool’i.

Edgar Juhkov (s 1989) on õppinud maali Tartu Ülikooli maaliosakonnas ja Eesti Kunstiakadeemias. Peamiselt tegeleb ta illustreerimisega ning muuhulgas oli ka filmi „O2” ideekavandite autor.

28. Maris Tuuling

Kapriisid
2022. Õli ja kollaaž lõuendiga kaetud papil. 70 × 60
Alghind: 600

Sumedat suve kujutav maal, kus ühe poole tegevus toimub vististi tähistaeva all ja teise poole oma keskpäevases päikeselõõsas. Tuulingulikud pikakaelalised näitsikud kannavad elegantseid suvekleite, mille mustrid on aga asunud teosele peale kleebitud kollaažielementidena tervet kompositsiooni vallutama. Selle maaliga on jaanipäevamälestused ka südatalvel garanteeritud! Teos osales viimasel Tartu kunsti aastanäitusel.

Maris Tuuling (s 1968) õppis 1990ndate alguses Konrad Mägi Ateljees kõigi viie Tartu sõpruskonna liikme käe all ning on praegustele õpilastele aeg-ajalt juhendajaks. Osaleb näitustel alates 1991. aastast.

29. Liisi Örd

Jõemaastik. Talv
2023. Õli lõuendil. 60 × 50
Alghind: 650

Ördi kohati abstraktsena mõjuv teos kujutab maalilist talvist jõekääru, kus veelt peegeldub tagasi karge talvine taevas. Külmad toonid kannavad endas aastaaja värskendavat lumma. Paksult peale kantud värv lisab kogu stseenile teatava lisafüüsilisuse, nii et paratamatult kostab kõrvu vaikne veevulin jäiste kallaste vahel.

Liisi Örd (s 1984) on omandanud Tartu Ülikooli maaliosakonnast nii bakalaureuse- kui ka magistrikraadi. Näitustel osaleb alates 2007. aastast ning tema pastoossed loodusmaalid on ka igal oksjonil üheks peamiseks tõmbenumbriks.

30. Maria Sidljarevitš 

Koos
2020. Akrüül lõuendil. 60 × 60
Alghind: 650

Vanemaks olemist kujutava sooja teose kohta ütleb kunstnik: “Maal räägib ühest perest. Miski ei asenda seda vajalikkuse tunnet mõttetuse ookeanis, kui sa kedagi toetad, hoiad ja katad, kui sa kellegi kõrvale sooja voodisse poed või näed väikseid abituid pambukesi inimeseks vormumas, kasvamas ja arenemas.”

Maria Sidljarevitš (s 1982) on saanud Eesti Kunstiakadeemiast maalimises nii bakalaureuse- kui magistrikraadi. Aastatel 2015–2018 oli ta Eesti Maalikunstnike Liidu juhatuse esinaine. Tema teosed on värvi- ja fantaasiaküllaselt mängulised.

31. Heikki Leis

Kevad Tartu kohal
2023. Pliiats paberil. 70 × 50
Alghind: 660

Leisi hüperrealistlik joonistus kujutab tuttavat kevadist vaatepilti, kus varesed veel raagus puude vahel risti-rästi ringi lendavad, et endale parimat pesakohta leida. See vaatepilt on lummav ja õudustäratav üheaegselt. Jalutaja on proovinud tiivaplagina ja kraaksumise plahvatust kaameraga tabada, kuid nagu taolisel juhul ikka, on salvestunud vaid fookusest väljas udupilt.

Heikki Leis (s 1973) on lõpetanud Tartu Kunstikooli ning tegutseb alates aastast 2000 vabakutselise kunstnikuna. Ta on peamiselt tuntud oma hüperrealistlike joonistustega, kuid on ka avaldanud kaks autori fotosid koondavat raamatut. 2019. aastal toimus tal suur isikunäitus Tartu Kunstimajas ning teda tunnustati Ado Vabbe preemiaga.

32. Siiri Jüris

Plaksumäng
2023. Akrüül lõuendil. 60 × 40
Alghind: 700

Jüris jätkab oma mängule keskenduvate teoste edasiarendamist. Lähemal vaatlemisel leiamegi maalilt kahed käed plaksu löömas ehk mängimas üht esimest mängu, mille me kõik lapsepõlves ära õpime. Teos on osa seeriast, mis tuleb esitlemisele kevadel Stockholmis toimuval Market Art Fair’il.

Siiri Jüris (s 1992) on õppinud Tartu Ülikooli maaliosakonnas ja Rootsi Kuninglikus Kunstiakadeemias. Üle-eelmisel aastal oli tal isikunäitus Tartu Kunstimuuseumis ning mullu tegi ta ühisnäitused Hobusepea galeriis ja Tartu Kunstimajas.

33. Edgar Tedresaar

Fack Art
2022. Spreivärv pigmenteeritud lõuendil. 100 × 100
Alghind: 700

Tedresaare volditud, kleebitud ja kokku traageldatud lõuendid, mis meenutavad maalide asemel seinapannoosid, on saanud tema firmamärgiks. Antud juhul kannab see ka kunstimaailma kritiseerivat sõnumit. Viimasel Tartu kunsti aastanäitusel oli väljas sama seeria sõjavastane teos.

Edgar Tedresaar (s 1984) on õppinud maali Tartu Kõrgemas Kunstikoolis ja Tartu Ülikoolis. Tahvelmaalide tegemise kõrval on Tedresaar koos rühmitusega Piiritus üks hinnatumaid seinamaalingute teostajaid Eestis. Eelmise aasta mais toimus tal Tartu Kunstimaja suures saalis viimase aja loomingut kokku võttev isikunäitus.

34. Paul Kormašov 

Murdepunkt
2022. Akrüül lõuendil. 100 × 100
Alghind: 770

Abstraktne kompositsioon erinevate vormide ja rohkete mahedate värvidega. Tunda on habrast tasakaalu kevadtoonides. Kunstnik on inspiratsiooni saanud õitsvatest kirsiõitest ja tärkavast murust. Kuid õhus on tunda ka läheneva tormi murrangut.

Paul Kormašov (s 1989) on eesti maalikunstnik, kes alates 2015. aastast elab ja töötab Berliinis. Ta lõpetas 2013. aastal Kõrgema Kunstikooli Pallas ja on sellest ajast peale tegutsenud vabakutselise maalijana. Tema maalid on sageli äratuntavalt särava ja õrna värvipaletiga, detaili- ja faktuuririkkad.

35. Heleliis Hõim

Light Mapping on a Sunny Day Like This
2022. Õli lõuendil. 120 × 120
Alghind: 800

Hõim on sarnases abstraktses stiilis heledamaid ja tumedamaid kompositsioone teinud juba mitu aastat. Sellel korral kujutab maal päikeselist valgusemängu. Tooniüleminekutel põhineval taustal on käekirja meenutav joonteräga, mille sõnum on sama hoomamatu nagu läbi puuvõra paistva päikese jäetud muster.

Heleliis Hõim (s 1987) on lõpetanud Walesis Cardiffi Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini alal (BA 2012) ja omandab magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemias kaasaegse kunsti erialal. Töötab peamiselt õlimaali-, skulptuuri- ja installatsioonitehnikas.

36. Kadri Toom

Pakendatud linn No. 14
2022. Tsüanotüüpia paberil. 56 × 56
Alghind: 800

Teos pärineb Toomi samanimeliselt näituselt TYPA muuseumis, mida hiljem näidati ka Viljandis Rüki galeriis. Arhitektuuriprojektide puhul kasutati pikalt sinisel põhjal reprodutseerimismeetodit, millest tuleb ka inglise keelne termin blueprint ehk ’plaan’. Antud juhul meenutab see küll pigem mineviku utopistlikku ettekujutust sellest, milline meie olevikulinn ehk olla võiks.  Tegemist on ainutõmmisega.

Kadri Toom (s 1984) on lõpetanud Tartu Kõrgema Kunstikooli maalingute osakonna ning Eesti Kunstiakadeemia graafika magistrantuuri. 2008. aastast on ta õpetanud erinevaid kursuseid Tartu Kõrgemas Kunstikoolis. Eesti Vabagraafikute Ühendus nimetas Toomi 2021. aasta graafikuks ja hiljuti anti talle Eesti Kultuurkapitali kujutava- ja rakenduskunsti sihtkapitali aastapreemia.

37. Timo Kähara

Tähekaart
2022. Õli lõuendil. 100 × 80
Alghind: 800

Meie kõigi kehadel on peidus sünnimärkidest moodustuvad salajased tähekaardid. Ehk suunavad nad otsijaid meie südameni? Antud juhul on müsteeriumi lahendamiseks vaja veel ka üht lisasammu: negatiivis maalitud värvid tuleks reaalse kujutise nägemiseks positiivi pöörata. Proovige. See töötab.

Timo Kähara (s 1981) on õppinud Tartu Kõrgemas Kunstikoolis meedia- ja reklaamikunsti. Ta on peamiselt tuntud oma hüperrealistlikke portreede poolest, milles on alati sees teatav annus huumorit.

38. Mall Nukke

Maastik kuldmunaga nr 7
2016. Õli ja kuldamine lõuendil. 40 × 40
Alghind: 850

Kunstnik seletab: “Tehislike materjalide vahele pressitud kuldmunades on säilinud veel puutumata loodus, mida tuleb teraselt hoida. Loodust, ka väikestes kogustes, on oluline säilitada kui midagi, mis on eriti väärtuslik.” Tegemist on võib-olla selle oksjoni kõige lähemat vaatlemist vääriva teosega.

Mall Nukke (s 1964) on õppinud Eesti Kunstiakadeemias graafikat, kuid on peamiselt tuntud kollaažimeistri ja maalijana. Viimastel aastatel on ta üha enam tegelenud hüperrealismi ning erinevate pindade ja materjalide kujutamisega.

39. Riina Varol

Voyage VII
2021. Ruumiline kollaaž, segatehnika. 73 × 51
Alghind: 945

Antud teose abstraktne lähenemine muutub sürreaalseks läbi segunevate mõõtmete: foto merest on tasapinnaline, kuid geomeetrilised kujundid on tõstetud pildipinnalt vaataja reaalsesse ruumi. Just see nihestatus annab aga teosele teatava reaalsuse ning muudab unenäolise reisi peaaegu käegakatsutavaks. Tuul sasib juukseid ja lained kohisevad.

Riina Varol (s 1979) on õppinud fotograafiat Kõrgemas Kunstikoolis Pallas ja Napoli Kaunite Kunstide Akadeemias. Ta on tuntud moe- ja portreefoto valdkonnas, kuid kunstilises väljenduses endale meediumite osas piiranguid ei sea, liikudes fotomanipulatsioonide, graafika, maali, skulptuuri, ruumi- ja tajupõhiste installatsioonide ning performance’i väljal.

40. Regina-Mareta Soonsein

Vulin
2021. Linoollõige lõuendil. 180 × 25
Alghind: 980

Soonseina abstraktse joonemängu puhul on sageli just pealkiri see, mis annab juhtlõnga teose mõtestamiseks. Antud juhul on just sinakas tonaalsus ja piklik jõesarnane vorm põhjuseks, miks võime kompositsioonis näha vaikselt vuliseva veepinna värelusi. Tegemist on ainutõmmisega.

Regina-Mareta Soonsein (s 1991) on õppinud Tartu Kõrgemas Kunstikoolis. Tema joonel põhinevad toonitud linoollõiked on äärmiselt äratuntava käekirjaga ning see on viinud ka eduka osalemiseni erinevatel oksjonitel. Ta on muuhulgas saanud Eesti Vabagraafikute Ühenduse aasta uue tulija tiitli.

41. Margus Kontus

Suur luup
2021. Akrüül lõuendil. 150 × 150
Alghind: 1000

Selle kohati optilise mänguna mõjuva teose idee aluseks on suure kollapsi teooria, mille järgi kogu eksistents kordub ja justkui “luubib”. Suur kollaps on üks universumi võimalikest saatustest, mis saab tõeks, kui universumi paisumine aeglustub ja hakkab singulaarsuseks kokku tõmbuma. Sellele järgneva uue Suure Pauguga saab alguse uus universum.

Margus Kontus (s 1987) on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia kaasaegse kunsti õppekava (MA 2020). Tema loomingut iseloomustab magnetismi mõtestamine läbi kunsti. Kontuse teosed on justkui pisikesed meditatsioonid, mis otsivad seoseid nähtava ja nähtamatu maailma vahel. Praegu on tal Kunstimaja väikeses saalis avatud ühisnäitus Kadi Noolega.

42. Meiu Münt

Tii-tii-tihane
2022. Õli lõuendil. 40 × 30
Alghind: 1000

Mündi töö võlu peitub selle näilises lõpetamatuses, mis tundub oma hapruses peegeldavat meie poole vaatava tütarlapse(?) kurblikku pilku. Vaid üksikute värvilaikudega edasi antud portree ja samavõrd vähesega piirduvad linnud koos teose pealkirjaga viitavad ammumöödunud lapsepõlvele, millele me kõik aeg-ajalt meenutades tagasi vaatame.

Meiu Münt (s 1972) on lõpetanud Tartu Ülikooli maaliosakonna. Ta osaleb näitustel alates 1997. aastast. 2014. aastal omistati talle Ado Vabbe preemia ning 2020 ilmus tema loomingut kokkuvõttev raamat „Must ja punane”. Mullu ilmus tema esikluulekogu “Tuuletus linnas”.

43. Maryliis Teinfeldt-Grins

Krunt
2022. Tikand. 174 × 135
Alghind: 1000

Kunstniku tikitud teosed on erinevatest kohtades tehtud satelliidifotod ehk siis maastiku täpsed kujutised. Võrreldes maalitud maastikega, annab valmistamise tehnika neile juurde veel lisaannuse füüsilisust ja reaalsust. Samas muutub loodus nii mikroskoobist kui kosmosest nähtuna peaaegu abstraktseks ja irreaalseks. Teost eksponeeriti mullu kunstniku isikunäitusel Sigulda kultuurikeskuses Devons.

Maryliis Teinfeldt-Grins (s 1993) on õppinud tekstiilikunsti Tartu Kõrgemas Kunstikoolis Pallas ja Läti Kunstiakadeemias ning kaasaegset kunsti Eesti Kunstiakadeemias. Ta keskendub oma loomingus maastiku lugemisoskusele ja Kadrina murdele, viljeledes peamiselt tikandit, gobelääni ning kirjutades murdekeelset luulet.

44. Laivi

Kujutle liiliaid, kuidas need kasvavad
2022. Assamblaaž. 150 × 110
Alghind: 1100

Laivi töötab kunstisaalis pidevalt materiaalse ja tasapinnalise piiril. Antud juhul on lõuendile fikseeritud kollaaž väikestest tasapinnalistest leidobjektidest, tekstiiliprintidest, kogutud materjalidest ja mälestustest. Lisatud on ka pimedas helendavad detailid ning kõik omakorda kaetud läbipaistva plastikuga. Teost eksponeeriti mullusel Eesti Kunstnike Liidu kevadnäitusel.

Laivi Suurväli (s 1988) on omandanud bakalaureusekraadi Eesti Kunstiakadeemia moeosakonnas ning magistrikraadi moedisainis Aalto Ülikoolis Helsingis. 2020. aastal toimus tal Kunstimaja monumentaalgaleriis ühisnäitus Mihkel Maripuuga. 2021. aastal autasustati teda Eesti Kultuurkapitali aastapreemiaga. Sel poolaastal töötab ta Wielsi kunstiresidentuuris Brüsselis.

45. Alexei Gordin

Perifeeria
2018. Akrüül lõuendil. 70 × 80
Alghind: 1200

Gordin on Eesti kunstnike hulgas institutsionaliseerunud kunstielu  suhtes vahest üks  kriitilisemaid autoreid. Kuigi ta osaleb selles maailmas aktiivselt ka ise ning tema teosed põhinevad (mustal) huumoril, on tema vaated rahvusvahelise kunstielu toimimisloogikatele pigem negatiivsed. See kehtib eriti kunstioksjonite ning teoste rahalise väärtustamise puhul. Tema maali endale seinale riputamine on korralik statement. Teos on osalenud näitustel Berliinis, Vilniuses ja Narvas.

Alexei Gordin (s 1989) on õppinud maalikunsti erialal Eesti Kunstiakadeemias (BA, 2011) ja Helsingi Kunstiakadeemias (MA, 2016). Tema loomingut on hinnatud noore maalikunstniku preemiaga (2017) ning ta vaatleb jätkuvalt kunstielu ja selle toimemehhanisme läbi kõverpeegli.

46. Siim-Tanel Annus

Seeriast “Circulos”
2022. Akrüül lõuendiga kaetud vineeril. 62,5 × 58
Alghind: 1200

Annus töötab enamasti suhteliselt mahukate seeriatena. Seekordse seeria puhul näitab juba ringidele viitav pealkiri ära keskse motiivi. Teos kasutab autorile omast reljeefset maalimistehnikat, mis antud juhul pakub äärmuslikult minimalistlikku tulemust.

Siim-Tanel Annus (s 1960) õppis Tõnis Vindi stuudios ja hiljem kunstiajalugu Tartu Ülikoolis. Ta on tegelenud nii gaafika, maali kui performance’iga, olles üks viimase järjepidevamaid esmaviljelejaid Eestis.

47. Mihkel Maripuu

Temple of Delights
2023. Akrüül lõuendil. 130 × 95
Alghind: 1300

Maripuu abstraktsed kollaažid jätavad mulje, nagu nad oleksid 3D-programmis või virtuaalses reaalsuses kokku pandud ning alles seejärel lõuendile jäädvustatud. Kuigi neis puudub absoluutselt igasugune viide meid ümbritsevale maailmale, jääb mulje, nagu kunstnik prooviks meile võimalikult detailitäpselt edasi anda mõne tehisintellekti unenägusid, mida ta reaalselt näinud on. Praegu, kui räägitakse pidevalt sellest, kuidas AI peatselt kunstnike tööpõllu üle võtab, on see kahtlemata hea vastulöök.

Mihkel Maripuu (s 1987) on õppinud Tartu Ülikoolis maalikunsti (BA, 2010) ja lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia maalikunsti osakonna (MA, 2014). Tema töid on eksponeeritud mitmetel grupinäitustel kui ka isikunäitustel nii Eestis kui ka mujal Euroopas. 2020. aastal toimus tal Kunstimaja monumentaalgaleriis ühisnäitus Laiviga.

48. Mirjam Hinn

Selles rohelises udus oli värve
2022. Akrüül lõuendil. 150 × 130
Alghind: 1400

Abstraktsionism jaguneb laias laastus kaheks: impulsiivne ja viimse detailini läbi kaalutletud. Hinn esindab neist kindlasti viimast, sest tema maalidel peab iga detail täpselt paigas olema. Vaadates erinevaid tehnilisi lahendusi, ülimalt ühtlaseid värviüleminekuid ja kujundite perfektseid piirjooni, tekib hetkeks soov, et ka meid ümbritsev maailm võiks olla nii selge ja korrektne.

Mirjam Hinn (s 1990) on lõpetanud Tartu Kõrgema Kunstikooli (BA) ja Tartu Ülikooli maaliosakonna (MA). Oma loomingus on ta liikunud figuraalkompositsioonidelt üha abstraktsemate teoste suunas. 2019. aastal sai ta AkzoNobeli kunstipreemia. Üle-eelmisel aastal toimus tal ühisnäitus Alar Tuulega Tartu Kunstimaja suures saalis.

49. Helle Vahersalu

Kollasega
1993. Õli, lõuend. 119 × 143
Alghind: 1500

Kuigi Vahersalu loomingus on ka väga palju värvilisi maale, tuleb see teos siiski korraliku üllatusena. See kollane on lihtsalt niiii kollane ja dominantne ning punane sedavõrd kärts ja sisse lõikav. Seetõttu saab väita, et tegu on ühe intensiivse maaliga Vahersalu loomingus.

Helle-Reet Vahersalu-Paris (s 1939) sai hariduse Tartu Kunstikoolis ja Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis. Peale lõpetamist tuli ta tagasi Tartusse ning õpetas maali ja kompositsiooni erinevates kunstiõppeasutustes. Vahersalul on olnud üle veerandsaja isikunäituse. 2019. aastal ilmus kunstniku loomingut kokkuvõttev raamat „Helle Vahersalu. Lumi, rooste, värv”.

50. Imat Suuman

Jurjev
2023. Õli lõuendil. 51 × 100
Alghind: 1500

Suumann maalib peamiselt Tartut. Selles Tartus on alati sees ka Dorpat ja Jurjev. Erinevad ajastud kihistuvad piltidesse nagu devoni liivakivi, millest koosneb linna keskel kõrguv Toomemägi. Antud juhul on Tartu maalil must ja hõbedane nagu mälestused ja igavik. Selle silmapiir on nagu joonlauaga veetud. See joon jookseb läbi kogu Suumanni loomingu.

Imat Suumann (s 1964) on õppinud Tartu Ülikooli maaliosakonnas. Suurem osa tema enam kui kolmekümnest isikunäitusest on toimunud Eestis ning peamiselt Tartus. Neist olulisimaks võib pidada 2014. aasta juubelinäitust Tartu Kunstimajas, mille eest pärjati ta ka Tartu Kultuurikandja aunimetusega teose looja kategoorias. Teiste tunnustuste hulgas on talle määratud Ado Vabbe preemia.